hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > فارس| فارس، اولین تولیدکننده گل نرگس ایران

فارس| فارس، اولین تولیدکننده گل نرگس ایران

گل نرگس جدا از ظاهر زیبا و عطر خوش خواص درمانی و پزشکی هم دارد و همین عوامل باعث شده محبوبیتش افزایش یابد. ایران پس از انگلستان و هلند رتبه سوم کشت گل نرگس را در جهان دارد. فارس، خوزستان، گلستان، مازندران، لرستان، سمنان، البرز، ایلام، کرمان، تهران و بخش‌هایی از همدان و مرکزی از جمله استان‌هایی هستند که گل نرگس در آن‌ها کشت می‌شود. یکی از استان‌های اصلی و عمده تولید گل نرگس ایران، استان فارس با ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۳۰۰ میلیون شاخه در سال است که رتبه نخست را در کشور دارد. استان فارس با نرگس زار‌های روستا‌های جره و بالاده شهرستان کازرون و بخش خفر شهرستان جهرم شهرت یافته است. ارقام گل نرگس در کشور و همچنین استان فارس شامل شهلا، مسکین، پُرپر و هزار پر است که رقم شهلا از نظر درشتی، زیبایی و عطر شهرت بیشتر و البته بیشترین بازارپسندی را دارد.

فارس رتبه نخست تولید گل نرگس در کشور

 مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اظهار کرد: استان فارس با ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۳۰۰ میلیون شاخه در سال، رتبه نخست را در کشور دارد. مجید رضا پاکاری ادامه داد: شهرستان‌های جهرم، کازرون، رستم، فراشبند و مهر از جمله عمده‌ترین تولیدکنندگان گل نرگس در استان فارس هستند. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: جهرم با ۳۰۰ هکتار و کازرون با ۱۷۰ هکتار از عمده‌ترین نرگس زار‌های استان هستند. پاکاری تصریح کرد: ارقام گل نرگس کشور و همچنین استان فارس شامل شهلا، مسکین، پُرپَر و هزارپر است که رقم شهلا بهترین رقم از نظر درشتی، زیبایی و عطر است. او با بیان اینکه گل نرگس در استان فارس به شکل دیم و آبی کشت می‌شود، افزود: بیشتر نرگس زار‌های کازرون دیم است. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: در شهرستان جهرم کشت گل نرگس در فواصل درختان در سطح باغ‌ها صورت می‌گیرد و از آب و کود مورداستفاده برای درختان بهره‌مند شده و با کمترین هزینه، درآمدی حتی بیشتر از درختان اصلی را عاید باغداران می‌کند. پاکاری افزود: قیمت گل نرگس، در ابتدای فصل برداشت کیلویی ۱۵۰ هزار تومان، ولی با برداشت عمده هم‌اکنون کیلویی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است. او در خصوص اشتغال‌زایی این گل گفت: گل نرگس اشتغال ۳۳۰ تا ۳۵۰ نفر را به‌صورت مستقیم و دائم در اراضی آبی فراهم می‌کند و موجب اشتغال‌زایی یک هزار و ۹۰۰ نفر به‌صورت فصلی در طول دوره برداشت می‌شود. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه عمده گل نرگس استان فارس در بازار‌های داخلی به فروش می‌رسد، اضافه کرد: به‌تازگی صادرات گل نرگس استان به بازار کشور‌های حوزه خلیج‌فارس آغازشده است. پاکاری بیان کرد: از جمله اقداماتی که این سازمان برای گسترش و توسعه کشت گل نرگس انجام داده، تشکیل انجمن نرگس در کشور به مدیرعاملی نماینده فارس در این انجمن، برنامه‌ریزی برای تشکیل و راه‌اندازی زنجیره تولید گل نرگس، توسعه سطح زیر کشت و برگزاری دوره‌های آموزشی، برنامه‌ریزی برای صادرات محصول و ساخت کارخانه استخراج اسانس و ترکیبات باارزش گل و پیاز، برقراری تسهیلات گل نرگس برای متقاضیان توسعه کشت این گل و احداث مزارع و برنامه‌ریزی توسعه کشت آن تا سطح یک هزار و ۶۰۰ هکتار تا افق سال یک هزار و ۴۰۰ است. او با بیان اینکه کل سطح زیر کشت گل نرگس در جهان ۶ هزار و ۱۰۰ هکتار با تولید ۲۹ میلیارد شاخه در سال است، افزود: کل سطح زیر کشت گل نرگس در ایران ۹۶۹ هکتار است و پس از انگلستان و هلند رتبه سوم را در جهان دارد. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: ایران با تولید ۶۷۰ میلیون شاخه گل پس از کشور‌های انگلستان، هلند و امریکا رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. پاکاری گفت: کشور‌های انگلیس، هلند، ایران، امریکا، کانادا، اسپانیا و پرتقال از جمله تولیدکنندگان گل نرگس در دنیا هستند. او تصریح کرد: شهلا، مسکین، پُرپر و هزار پر از ارقام گل نرگس در کشور و همچنین استان فارس است که رقم شهلا از نظر درشتی، زیبایی و عطر شهرت بیشتر و البته بیشترین بازارپسندی را دارد.

صادراتی که مستقیم نیست

رئیس منابع طبیعی شهرستان کازرون نیز اظهار کرد: کشت و تولید گل نرگس کمک قابل‌توجهی به اقتصاد منطقه، استان و اشتغال‌زایی خوبی بخصوص در فصل زمستان می‌کند. ایران محبوب تصریح کرد: گل نرگس کازرون علاوه بر فروش در استان، به دیگر استان‌های کشور مانند تهران، اصفهان و بوشهر ارسال می‌شود. رئیس منابع طبیعی شهرستان کازرون در خصوص صادرات گل این شهرستان، اضافه کرد: گل‌های نرگس این شهرستان به‌صورت مستقیم به دیگر کشور‌ها صادر نمی‌شود بلکه گل‌ها به دیگر استان‌ها همچون تهران ارسال و ازآنجا به دیگر کشور‌ها صادر می‌شود. او با بیان اینکه نرگس زار‌های کازرون به افراد بومی منطقه اجاره داده می‌شود، اضافه کرد: در این خصوص با افرادی قرارداد منعقد می‌شود که در مزایده شرایط لازم را داشته و برنده‌شده باشند. او در خصوص بازدید گردشگران از نرگس زار‌های کازرون، گفت: زمان بازدید از نرگس زار حدود یک ماه است که در طول این یک ماه بیش از ۵۰ هزار گردشگر از آن دیدن می‌کنند. رئیس منابع طبیعی شهرستان کازرون با اشاره به برگزاری جشنواره گل نرگس در شهرستان، ادامه داد: در این جشنواره به معرفی پتانسیل‌های شهرستان کازرون شامل ورزش‌های محلی، غذا‌های محلی شهرستان، صنایع‌دستی و معرفی مناطق گردشگری پرداخته می‌شود. ایران محبوب افزود: کشت، برداشت و صادرات گل نرگس و همچنین توجه به جنبه گردشگری این گل معطر می‌تواند ارزآوری خوبی را برای استان و کشور داشته باشد. او با بیان اینکه نرگس زار‌های کازرون هم به‌صورت خودرو و هم کشت صورت می‌گیرد، تصریح کرد: این نرگس زار‌ها به‌صورت دیم آبیاری می‌شوند البته نیاز به آب تکمیلی هم دارند که ۲ تا ۳ مرتبه این کار صورت می‌گیرد.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد